Kde domov můj?

Ahasver Fred se pustil do naší národní hymny a neotřelým způsobem se snaží vysvětlit “vo co go”. Uvidíme jak nám vysvětlí novou hymnu USA, chystanou štábem poradců prezidenta Bushe. Má začínat… What is my social security number?…

This opening line to the Czech national anthem (called a national hymn here, for no doubt ungodly reasons) translates to, “where is my home?”. This was first uttered by King Charles the Fourth, who while personally investigating claims of black-market beer brewing found himself confused and disoriented in the narrow twisting streets of old Prague. “Where is my home?” he implored passers by, until a police officer apprehended the unfortunate ruler. After the customary beating (which was later broadcast on television, causing great embarrassment for all parties) the monarch was fined under the new traffic laws and allowed to sleep it off overnight.

36 odpovědí na “Kde domov můj?”

  1. Doplňuji oficiální německou verzi hymny. Tento překlad jsem jednou zpíval v hospodě v Jevíčku a div jsem nedostal do držky.

    Wo ist mein Heim,
    mein Vaterland?
    Wo durch Wiesen Bäche brausen,
    Wo auf Felsen Wälder sausen,
    Wo ein Eden uns entzückt,
    Wenn der Lenz die Fluren schmückt:
    Dieses Land, so schön vor allen,
    Böhmen ist mein Heimatland.
    Böhmen ist mein Heimatland.
    (W. K. Ernst)

    Ober Tatra blitz es,
    Dröhnt des Donners Krachen
    Doch der Stürme Wehen
    wird gar bald vergehen
    Brüder, wir erwachen!
    (Otto Willner)

  2. Domnívám se, že diskuse na téma národní hymny by se neměla vést, už proto. že je to symbol a jako takový by měla přetrvávat věky beze změny. Začátek “Kde domov můj” jako dotaz v další části se dostává jasné odpovědi, která v žádném případě nevzbuzuje pochybnosti o čem se jedná. Navíc její vznik v r. 1834 jako písně v době obrozenectví a její uzákonění v r. 1918 nemá se starou Prahou z doby Karla VI. nic společného. Proto si myslím, že je to buď nepochopení českého textu a nebo nemístný záměr.

  3. Jiřík má pravdu, ale já klidně podiskutuji.

    Tady jednoznačně boduje pivo. Kdyby nebylo dobré, Karel by se jistě nezatoulal, protože by se neopil, ba naopak, daleko by nedošel.

    Představte si americkou hymnu zpívanou rusky a naopak. To by v žádném tamním pohostinství taky nezůstalo bez povšimnutí.

  4. Je to podobně nevkusné, jakobychom poukázali na to, že hrstka Otců poutníků byla majoritní společností vyobcována pro religiozní a rigidní nesnášenlivost a rozhodla se tedy osídlit Nový svět na úkor původního obyvatelstva, a to ohněm a mečem, kořalkou a syfilidou.

  5. Nechci Freda obhajovat, to zvladne jiste sam, ale ja chapu jeho prispevek jako upozorneni na prehaneni nacionalizmu a fanaticke mavani praporky pri kazde mozne i nemozne prilezitosti. Proste – kdo neskace – neni Cech?

  6. Nu ještě naši slovutní zákonodárci neustanovili Výbor pro nečeskou činnost a to by měli za oceánem velké vzory.Chci-li skákat,skáču. To je stejné jako Kdo nesmrdí, není tchoř.

  7. Dnešní téma dne nás vede na tenký led. Čas od času jsem viděl v televizi pálení státních vlajek a nikdy to zatím nevedlo k ničemu dobrému. Uznávám, že každý stát má své symboly, které není radno hanobit. K takovým symbolům patří i státní hymna.

  8. Berte Freda s rezervou, je to veselá kopa ( veselá šedesátka, není to moc? ). Musí mu dát dost práce vyšťourat cokoliv z naší historie. Zdá se, že Karel IV. mu učaroval 🙂 Některé jeho úvahy jsou velmi zajímavé a nemyslím tím pouze toto téma. Je to jen úhel pohledu, kterým se my tak nedíváme, nebo se neumíme, nebo nechceme dívat. Diskuse zabývající se hymnou, nebo jiným symbolem naší země ještě neznamená jejich hanobení. Vlajky tu rozhodně nepálíme.

    Jen jsem chtěla odlehčit téma.

  9. Janinka mě předběhla. Já se půl hodiny se trápím s formulováním eseje a ona to tam jen tak prdne. Ale nechám text v původním znění, neb jsem na plody svého ducha pyšnej.

    Tenký led – netenký led: kde hledat hranici mezi (zdravým) vlastenectvím a (nezdravým až fanatickým) nacionalismem? Když někdo bude pálit vlajku, tak mě nasere ne že mi hanobí symbol, ale že je blbej, a že já blbý nemám rád. A nepřipadá mi, že by Fred byl blbej; to jest že by mě chtěl nasrat primitivním pálením vlajky. Fred je hravej a na pomyslný tenký led se dostává jenom vinou toho, že předěl mezi srandou a urážkou je klouzavý. Nejen v rovině obecné, ale i osobní.
    Kamarád ze Slovenska Igi má chalupu ve Starých Horách – někde mezi Donovaly a Harmancem co se dělá hajzlpapír – a jednou mi říká: “Ak chceš poznať mentalitu ľudí tuná v dedině a vôbec zažiť srandu, chodz do krčmy a povedz: Jiří Jánošík byl maďarskej žid”.
    Ten by si asi s Fredem rozuměl.

  10. Vono ale s tim Kerlem IV to ale neni prauda. Pisen “kde domov muj” pochazi uz od praotce Cecha, ktery si ji pobrukoval cestou z jakesi praslovanske medovinove pitky. Zabloudil tekrat az na horu Rip, a tam, prudce vrhnuv, pronesl jakousi pamatnou rec o “zemi oplivane”. Neni jasne co tim myslel.

    Podle jine teorie ma pisen “kde domov muj” na svedomi Jara Cimrman.

  11. Můj úhel pohledu: Český stát leží v srdci Evropy obklopen silnějšími státy. Když jsem se učil naši historii, obdivoval jsem, že se vůbec čeština jako taková zachovala, zvláště když v nárazníkovém pásmu, kde sídlíme po staletí, se mísí národy, kultury, zájmy mocností. Za typického Čecha považuji buditele Jungmanna, který se v češtině zdokonalil až jako dospělý… Národnost je u nás podle mne nesmysl, jsme dokonale namíchaní. Máme ale jako dědictví otců nádherný jazyk i svou státnost. Naši státnost zaplatili svými životy v minulosti skvělí lidé a mám pocit, že něco bych měl mít v úctě – alespoň ty naše státní symboly. Také přímo nesnáším vtipy o holokaustu, i když se někomu zdají být vtipné. Ano, je to úhel pohledu determinovaný výchovou i zkušenostmi.

  12. Fredova verze je hezká, ale podle jiné teorie je píseň “Kde domov můj” hymnou bezdomovců…černý humor..
    Když se sem člověk vrací po dálnici, tak to vypadá, že místní obyvatelstvo jezdí místo osobními auty kamióny.

  13. Výstavbou dálniční sítě v ČR, vzhledem k umístění v Evropě, se postupně stáváme křižovatkou evropské sítě. Bylo by již na čase vyprojektovat kruhový objezd vně státních hranic, ale to by byl spíš úkol pro Brusel a ten nás ještě nevzal plně na vědomí. Nebo provést renezanci železnice z pohledu kamionového provozu a potom by nářky, kterých si všimnula Jana postupně zmizely.

  14. K tem statnim symbolum: ja mam uctu k lidem kteri za nazi statnost, svobodu etc zaplatili zivotem, i k lidem kteri treba zivotem nezaplatili, ale nejak k nasi (i jine) svobode, kulture etc. prispeli. Neni mi ale jasne co ma ucta k temto lidem spolecneho s uctou ke statim a jinum symbolum. Obzvlast kdyz nekteri z tech lidi kteruch si vazim si sami z tech symbolu delali legraci.
    Uz vubec mi neni jasny co to ma spolecnyho s holocaustem.

    Gabrieli: nevim jestli to s tim nevkusem myslite ironicky, ale pokud to myslite vazne, nechapu co je na tom nevkusneho!

  15. Lahvakovi: Myslím si, že je dobré, když člověk má v sobě nastavené určité zábrany a ví, že není dobré tyto zábrany překračovat, protože pak se chová bohorovně se všemi důsledky, které z takového jednání mohou vyplynout. Nu a holokaust byl důsledek bohorovného jednání nacistických ideologů a pohlavárů.
    Omlouvám se, že jsem zašel daleko. Nemám nic proti Fredovi, navíc ho neznám. Profesoři někdy používají metodu provokace, aby vyvolali debatu. Doufám, že je to právě tento případ a ne jak tvrdí Janinka, že Fred je jen veselá kopa. Já jsem na jeho zpracování tématu nic moc veselého nenašel, úsměv mi ztuhl na tváři a pomyslel jsem si, že Fred tentokrát “kopl do hrotka”. Každopádně mu děkuji za to, že mě přinutil se zamysled nad tím, z čeho je možné si dělat šprťouchlata a kde už je to – podle mého názoru – přinejmenším nevkusné.

  16. Jozine, me zase zarazi jak je to mozne ze delat si legraci z pisnicky o svestkach je v poradku, ale delat si legraci z jine pisnicky by se nemelo protoze je to jakasi hymna. Ja si myslim ze mam zabrany celkem rozumne, ale jakasi nabozna ucta k symbolum statnosti (co snad stadnosti?) mezi ne podle meho nepatri. Rozhodne si myslim ze se v celkem nedavne minulosti teto pisni ve vsi vaznosti staly veci mnohem horsi nez ze si z ni nekdo delal, s odpustenim, srandu.

    Mam uctu k lidem, at uz je to starej Jungmann nebo starej Vomacka z Branicky hospody. To ale neznamena ze bych si z nich nikdy trochu nevystrelil. Hluboce si vazim mnoha literarnich del, hudebnich skladeb i jinych kulturnich a umeleckych vytvoru, ale to neznamena ze je nikdy nebudu parodovat nebo si z nich jinak delat legraci. Nechapu co je tak zvlastni na teto pisni (navic podle mojeho nazoru nevelke hudebni ani textove kvality) ze by bylo nemozne se ji smat?

  17. Dávám k dispozici první sloku hymny U.S.A.
    Oh, say, can you see, by the dawn’s early light
    a mohu mít teorii, že ji stvořil někdo s Dawnovým syndromem.
    A jsme si kvit.

  18. Or “Dawnzer lee light”, the Ramona Quimby version (not to be confused with Ramones. I would like to hear what their version would be like).

  19. I thought the Bush’s new anthem starts “Where did my social security go?” So called “social security number” will soon be renamed “homeland security number”.

  20. Tahle diskuze na slovodni je naprosto výjimečná tím, že tu nikdo neventiluje nenávist. Opakuji se, ale stačí se podívat na jakoukoli diskuzi k nějaké denní zprávě, ač se třeba musí diskutéři přihlásit, většina neumí ani česky, ani napsat větu, ani vyjádřit myšlenku. To samé inzeráty (vozík má sklopný výko). Ač slovodne žádnou ochranu nemá, pro tyhle prymytyvi naštěstí je asi nezajímavé. Zato většina nás přispěvatelů sem píše proto, že češtinu, ostatní jazyky, naši zemi i zeměkouli miluje a váží si jí a zajímá se o ni. Jestliže s láskou dělám přesmyčky a novotvary a fóry jazykové, stejně tak s láskou můžu dělat vtipy a bonmoty o vážených věcech a nijak tím neznehodnocuji jejich váženost. Znehodnocoval bych jazyk, kdybych dělal agramatismy a překlepy z nedbalosti či neznalosti, ale to naneštěstí je příšerně běžné – kam se podívám. Znehodnocoval bych váženost vážených věcí, kdybych o nich ventiloval nenávist. A pálení vlajek, holokaust a terorismus – to není jen bohorovnost a nevážení si – to je nenávist. A ta neplyne z láskyplného zesměšňování hymny či vlajky, nenávist plyne z neznalosti, ze závisti a z pocitů křivdy a z neporozumnění. A všichni bohové světa (který je ten pravý?) na to vůbec nekoukají, protože jinak by s tím museli něco podniknout.

  21. Jiřulko,
    lížu si prsty po Vašem jemném klepnutí, vracím se ke komentáři Jaroslava Pavelky o klouzavém předělu mezi srandou a urážkou.
    Necítím nenávist, nejsem ani xenofobní nacionalista nebo šovinista.Fangličkáři se mi protiví. Přesto, anebo právě proto bych na místě Freda, s jeho znalostmi reálií a kolizí české identity, váhal započít láskyplné, jak říkáte,zesměšňování c i z í hymny. Je to jen, z mého hlediska, redundance sebevědomí a deficit taktu.
    Pojďme nalézt slova dne, která zaujmou i naše milé Olinky, Janinky, Jany, Jiřinky etc.!

  22. Musím se přiznat že žertování o národní hymně mi nepřipadá nějak moc vtipné. Nedovedu to popsat ale asi to naráží na nějaké moje vnitřní zábrany a když to navíc provozuje cizinec tak ty hrany ještě více vystupují. Vzpomínám si že jsem se jednou pokusil žertovat v Izraeli na téma armáda a narazil jsem na podobné zábrany. Místní mi vysvětlili že o armádě u nich kolují desítky vtipů a lepších než ten můj (hned mi nějaké řekli) ale je to JEJICH armáda a ONI si z ní můžou dělat srandu. Cizinci to prominou ale neradi to slyší.

  23. Samozřejmě když hraje hymna, taky stojím, navíc mi tečou slzy dojetí a ještě víc tečou, když nenásleduje druhá část. To je bez výjimky. Něco jiného je v pohodě vyprávět vtip:
    Kdo jsou ti “bratia”? No přece obyvatelé ze země kde včera již znamená pozdě, protože dál se zpívá “keď sa oni stratia, Slováci ožijú”.
    Nemůžu si pomoct, ale vtipy tohoto ražení nepovažuju za zesměšnění ani znevážení hymny.

  24. Tak ja pridam taky jeden k dobru… Co se stane, kdyz vybuchnou Jaslovske Bohunice? Prohodime si hymny, Slovaci budou zpivat Kde domov muj a my Nad Tatrou sa blyska. 😉

  25. A k vlajkám – u nás je občané pokud možno na svoje domy nevěšeli, zejména když to bylo vyžadováno v dvojkombinaci. Ale ani teď krom sportovních fandů vlajky občané prakticky nepoužívají. Na rozdíl od nás jsem v Dánsku viděl ve vlajkové dny (a bez kontroly šedými mory) jejich Danebrog na každém domě, skoro na každé zahrádce je sloup s vlajkou a oni jsou hrdí na svůj stát, svoji vlajku. Tahle zdravá hrdost na naši vlajku u nás dost chybí, či spíš je znehodnocena tím, co si my mladí duchem pamatujeme a dosud jsme se toho nedokázali zbavit. Tady vidím důvod k smutku a k nápravě.

  26. Taktez pri hymne stojim a smekam. Vyjadruji tak uctu k zemi jiz ta hymna representuje. Byvaly doby kdy jsem pri Ceskoslovenske hymne nepovstaval, ponevadz jsem si te zeme tenkrat nevazil. Coz me privadi k otazce co je to “zem”, a ceho si to na ni vlastne vazime? Je to kus pudy, jako velka parcela? Lidi co tam zijou? Mistni kultura, jazyk? Vlada? Politicky system?

    Samotne hymny jako textu a hudby si prilis nevazim. Je to jenom pisnicka, a kdyby nebyla hymnou, ani za to vtipkovani by podle me nestala.

    Co se vlajky tyce, v nasi ulici ma asi polovina domu na zahradkach vlajky, V nekterejch ulicich jsou to skoro vsechny domy. Ja si Ameriky hluboce vazim a mam tu zemi moc rad, a i kdyz jsem se tu nenarodil, citim se byt Americanem a jsem na to hrdy. K Americke vlajce se mi zadne negativni vzpominky z minulosti nevazou. Presto bych si ale vlajku na zahradku nedal. Nevidim k tomu totiz zadny duvod, a proste nerozumim proc nekteri lide citi potrebu takto deklarovat svoje “americanstvi”. Na druhou stranu jim to nijak nemam za zle. Jenom mi nekdy vadi obrovske vlajky nad prodejnami aut a podobnymi podniky, ktere se snazi z vlastenectvi vytriskat penize.

  27. Hodně záleží na okolnostech. Jsou okamžiky, kdy jsem na svou zemi a tím i na její symboly pyšná. A pak jsou okamžiky…

  28. Gabrielovi – Diskuse mě zaujala, ne, že ne! Jen jsem nevěděla, co k tomu všemu dodat. Já mám naši hymnu ráda, když ji hrají při vítězstvích našich týmů, poplakávám (jediné slzy, které jsem ještě schopna vyprodukovat) a vlajku jsem nevyvěsila od 21. 8. 1969, kdy mi to zlomilo vaz. Tedy ne zcela. Vzdorovitá jsem byla vždycky. Vlajku budu zase někdy s radostí vyvěšovat, ale jen když to sama uznám za vhodné, ne když mi to bude někdo nařizovat. A to už se snad nikdy nestane. Legraci si neumím dělat ani z hymny, ba ani z naší vlajky. Jsou třeba hezčí, ale pro mne je ta naše nejlepší. Mám to tady ráda. A vím moc dobře, že vy všichni taky. Zdravím vás.

  29. Hymna jako symbol naroda muze byt ctena pouze tehda je-li cten i narod jemuz patri a nemeli by ji zlehcovat pouze prislusnici toho naroda, nevidim zadny smysl v ucte k statnim symbolum jineho statu…..ale nadruhou stranu musi i cizince naplnit uctou pohled na Vaclavske namesti naplnene hokejovymi fanousky, kteri zpivaji hymnu po viteznem zapase reprezentace…..

    Jina je situace kdyz se zkompromituje nejaky statni symbol tim, ze se ztotozni s nejakou politickou ideologii – jako ten odporny dvojocasy lev s rudou hvezdou, fuuj!
    Hanobeni symbolu naroda je symbolicke urazeni vsech tech, kteri se k temto symbolum hlasi, ale kdyz si z nich nekdo dela legraci tak nevinne jako Mr. Fred tak na tom nevidim nic tak spatneho, je to proste komiksova satira jako byval driv Dikobraz, akorat bez obrazku 🙂

    Nemuzu si pomoct, ale opravdu me nikdy nenapadlo ze se heslo “kdo neskace, neni Cech” da spojit s nejakym nacionalismem, ja myslel ze to je jen zpusob jak se odlisit od ostatnich fanousku na tribune….

    Lahvaku: O “zemi” excelentne pojednava Exupery v Citadele, doporucuji pokud jste ji uz necetl a musim s vami souhlasit ze jsem take predevsim clovek a az potom prislusnik naroda

    P.S Kdyz jel poprve Edvard Benes jako ministr do zeme svobody a rovnopravnosti – USA, do kolonky “race”(rasa) v prijimacim formulari napsal “human”, tedy “lidská”

  30. Na rozdíl od vás,mnohých,při hymně zarputile sedím,s vyjímkou silvestrovské půlnoci.Zato však mohutně slzím,(s vyjímkou silvestrovské půlnoci)a to od srpna 1968.Tenkrát mi zněla hymna jako pohřební žalm a ten pocit se mi podprahově vrací vždy,když zní.Vy,pánové za velkou louží,asi nevíte,že státní symboly,mimo jiné,znamenají,že naše země je svobodná a jsme ve své zemi svými pány.Nebylo tomu tak vždy.Moc mi nevadí,když si ze státních symbolů utahujete.Jistě to nikdo z vás nemyslí urážlivě.Ale připadá mi to jako puberťáctví.A to už není můj problém.
    Představte si,že naši na Volyni zají a zpívají další 2sloky.A to tam jsou od Bílé hory.(přesněji:po Bílé hoře přesídlili do Zelova a kolem r.1900 přes Sibiř domigrovali k Oděse.Žijí tam ve 2vesnicích a mluví česky.Teď i čtou a píší.Posíláme jim tam knihy a slabikáře.Studenti tam jezdí o prázdninách učit dospělé psát a číst.Oni měli ve školách jen ruštinu.Zajímavé je,že za Stalina měli češtinu ve škole jako 2.jazyk.Chruščov to zatrhnul .Teď už zas mohou češtinu mít,ale je problém s lektory.Ti by se asi nad touto rozpravopu podivili.

  31. Čtu právě knížku od Dana Browna, Digital Fortress, kde zmiňuje válečnou taktiku “divide – and conquer”, která spočívá v tom, že chceme-li ovládnout protivníky, je dobré je poštvat proti sobě a tím je oslabit. Myslím, že národní symboly, a hymna především, je něčím, co spojuje náš názorově velmi různorodý národ.(:

  32. Where do I roam?
    Where find my home?
    Water rushing through the meadows
    Pinewood clifftops hushed in shadows
    Orchards where spring blossom gleams
    Paradise on Earth it seems
    This indeed, this Land of Beauty
    The Czech Land, this is my home,
    In the Czech Lands I am home.

    [my translation]

  33. Ten překlad do angličtiny je moc hezký. Jen znovu otvírá otázku, zda by místo Czech Land nemělo být Bohemia (v tom německém textu z provní republiky je taky “Böhmen”). Nebo má snad “země česká” zahrnovat i Moravu a kus Slezska?

  34. Kurt Vonnegut ve Snídani šampiónů říká cosi v tom smyslu, že hymna USA je jedinou hymnou na světě, která je pouhé blabla protkané otazníky (nebo tak nějank).
    Proniká snad konečně do USA vědomí, že se svými otazníky nejsou sami na světě?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *