Namoutě kutě

Namoutě kutě jsme zde již zmínili v souvislosti s Burianovým Panděrem, ale diskuze se tehdá točila hlavně kolem panděra. Namoutě kutě je zřejmě příbuzně se stejně nepochopitelným Na mou duši, případně Čestné pionýrské.

Autor nejlepší odpovědi získá roční přístup zdarma na SlovoDne.

66 odpovědí na “Namoutě kutě”

  1. Je to příslovce překvapení, ale “jdi na kutě” je jednoznačné a nedá se proti tomu odporovat a vyjadřuje něco příjemného.

  2. Kutě je také přechodník, stejně jako obejda nebo zbraslav či preservativ. Ale nenapadá mě, co by mohla být mouta, na které ke kutění dochází. A čestné pionýrské – to je evidentní protimluv, to jako když před Listopadem vycházelo Svobodné Slovo.

  3. Namoutě bude předstupeň k namol, mysl se už už blíží k limbu, protože před odchodem na kutě klimbáme.

  4. Nebude to zkráceně něco jako ,,na mou duši,,jenže na něco jiného.(na mé tělo?)Tělo je na kutích vhodné.Blbnu,jdu raději také na kutě.

  5. Musím se přiznat že veškeré mé bádání o vyznamu slova “namoutit” zatím vyšlo zcela nadar. Jediné co se mi podařlo zjistit je že namoutit je odvozeno od kmene moutit, stejne jako například rmoutit. Je z tohoto kmene vytvořeno předponou na-, zatímco rmoutit používá známou a populární předponu r-.

  6. Pane lahvaku, nepouštěl bych se, být Vámi, do slovních kmenů. Klíďo bádejte, ale tak nějak elementárně, dospějete jinak k dmouti a zákonitě k nadýmání. Slovní kmen nemůže být infinitivní – proto je to kmen.

  7. To je ono, Gabrieli, vy jste na to přišel! Ono to má bejt “nadmoutě kutě”. Nadmoutě se pod peřinou, bzda, … ale máte pravdu, radši toho nechám.

  8. děcka, kurňa! mě vůbec nic vtipnýho na “namoutě kutě” nenapadá. už týden se s tím morduju a mám z toho deprese jak sviňa. zatrachtilá věc todlencto!

  9. Také mě nic vtipného nenapadlo, ale v jedné povinné (alespoň kdysi) školní četbě jsem nalezl tuto zajímavou větu:
    ” Ale ale, jaký jste čtverák pane otče, já být panímámou, upekla bych vám, na moutě věru, hodnou vránu na hrách.”

    Že by přeci jen nějaká souvislost s nadýmáním ?

  10. Ještě mě napadlo, že by to mohlo být původně na moudě kutě. Takové kutě na moudí – to by nemuselo být špatné, ale v tom případě musí být kutě bezpodmínečně zletilé, jinak by dotyčný majitel moudí mohl skončit jako Opočenský. A když jsem se dostal až sem, dokáže si někdo ze slovutných slovodníků představit, jak vypadá moudivláček – nebo je to snad moudí vláček?

  11. Moudivláček patří do Knoflíkářů nebo Spiklenců slasti. Je to malá mašinka s vagónkama, jezdí po kolejích dokolečka a copak nám to tam na kolejích leží?

  12. Už zde schází jen popis moudiváčka lužního, jehož sameček je proslulým budovatelem rodinných hnízd. Co moudiváčci kutí na hnízdě, to zajímá hlavně zoology.

  13. kutě je spřežka – jedná se o dvě slova : Ku (aorist slovesa kouti) tě pak tájmeno osobní v akuzativu:

    Namoutě jsem tě kul

    Namouti

  14. Co to bylo?

    správně:
    kutě je spřežka – jedná se o dvě slova : Ku (aorist slovesa kouti) jě pak zájmeno osobní v akuzativu:

    Namoutě jsem tě kul

    Namouti potažmo mouti pochází z anglického mow, tedy kositi, okositi, pokositi

    Namoutě jsem tě kul pak značí “Nastydlý jsem tě kul” (Nastydlá jsem tě kula) podle jedněch, “nahnutý/á jsem tě kul/a” podle druhých, “hladce oholen jsem tě kul” podle třetích, zde femininum jen po přechodu…

  15. Hypotéza a nebo taky blbost.

    Zvukově se mi to sune spíš někam k Francii. Něco ve smyslu zvolání: Nemáme zbraně! (muškety). Nebo tak nějak.Třicetiletá válka. Francouzů v Čechách bylo dost a někteří tu zcela i jistě zůstali natrvalo. Důkazem může být i má kamarádka, za svobodna Šeráková, k Chiracovi už je pak jen krůček.

  16. I když je toto téma staré, zdá se, že kolegyně atraktivní blondýna je s vysvětlením původu slova moutě nejblíže. Bez záruky se domnívám, že je to slovo z rodu panenek skákavých a kakraholtů, tedy tabuizované zkomolení hříšného klnutí Mon Dieu.

    1. Namoutě kutě tomu vůbec nerozumím. Ale objevil jsem zprávu, že v Praze stojí řidiči v pomalu jedoucí koloně.

  17. Teda to je síla!! Když byli kluci malí, zaregistrovala jsem výraz “moudě”, “mouďata”, což byly plínky – tenkrát ještě, žel, prací a mnohonásobně používané . proto taky byly děti na nočníku hned, jak vsedě udržely rovnováhu. Ten ptáček (sýkorka) – myslíte, že vláčí za sebou? no před by to nevláčel, ale stejně… Viděla jsem vosu (nebo fčelu?) kutilku, jak vláčela ochromenou píďalku někam do skrytu, aby do ní snesla vajíčko. Jsem si vědoma podivnosti svého příspěvku, ale v poněkud schizofrenní diskusi se to snad ztratí.

  18. Vypadá to, že navzdory uvolňování protiepidemických opatření jste ještě všichni podroušení. Odhoďte roušky včetně těch bederních a něco napište.

  19. Protože nejsem ve věku, kdy by moje bederní rouška a její případné odhození někoho vůbec zajímalo, odkládám ji (spíše její alternativu) jen v hlubokém soukromí a z důvodů nikterak prostopášných. A co vy?

  20. Teda že blbnutí kolem roušek zasáhne i Shakespeara, to je síla. Měla jsem zato, že po Boudové už mě nic nemůže překvapit, ale Slovodne je BOŽÍ!!

    1. Teda Věro, obdivuji šíři Vašeho vědomostního okruhu. Že znáte Shakespeara, to lze předpokládat, ale co se Boudové týče, myslel jsem nejdřív, že píšete trochu z cesty, než jsem si pracně ověřil souvislosti. Smekám pomyslný klobouk a hluboce se virtuálně (neb mě bólej záda) klaním.

  21. Tohle jsem si potěšeně přečet. Nevím, jak se z fuckebooku sdílí, tak jsem překopíroval. Je to teda dlouhý, ale nenudný.

    Jan Jícha
    12. června v 8:10
    Vždycky kolem přijímaček a maturit řeší celá veřejnost, co by se mělo učit v češtině a co je zbytečné. Můj střípek poznání z hlediska životní praxe je následující:
    Učit češtinu nebyl dvakrát efektní byznysplán, neplnil jsem si tím ani dětský sen, ba jsem to ani nevystudoval, prostě náhoda. Nicméně po těch asi pětadvaceti letech, co s češtinou a nadprůměrným počtem cizích jazyků soustavně pracuju (výuka, redakce, korektury, spisovatelství, překlad, scénáristika, textařství, přednášky, moderování, průvodcování aj.) si už troufám rekapitulovat, co ze školní látky ČJ se mi hodilo, co méně a co nikdy. Předem upozorňuju, že všechna níže zmíněná témata jsou v současnosti standardním učivem ZŠ:

    1) Každodenně praktické nebo aspoň využitelné při učení cizím jazykům, tj. nechat jako učivo ZŠ:
    Čtení, psaní (+ pravopis), pád (vč. latinských názvů), číslo, rod, vzor p.jm., osoba, číslo, čas, rod sloves. Podmět, přísudek. Měkká a tvrdá př. jm. Skloňování číslovek. Slovní druhy. Věta hlavní a vedlejší ve vztahu k interpunkci.
    Slovotvorba, obohacování slovní zásoby. Slovní rozbor. Cizí slova.
    Smysluplná stylistika, aktuální členění větné.
    Porozumění textu, odhalení manipulace. Hledání pravdy z více zdrojů. Žádost, stížnost, zpráva. Jednoznačnost a dvojsmysl.
    Prožitek literárního textu a divadla, tvorba a reprodukce příběhu. Vyprávění. Spisovný a nespisovný jazyk, vnímání stylového různohlasí.
    Prezentace myšlenky, výklad. Výpisek, práce se zdroji informací.

    2) Sporné či pouze půvabné, tj. přesunout na SŠ:
    Slovesný způsob, vid. Další větné členy. Přechodník. Druhy číslovek. Věta jednočlenná a dvojčlenná. Skloňování tentýž a jenž. Nářečí a slang.
    Argumentace, diskuse, přednáška.
    Prožitek poezie, literární tvorba.
    Literární žánry, figury. Interpretace nejednoznačného textu.
    Přidat: Etymologie, korektura textu.

    3) Zhola zbytečné, tj. omezit důsledně na VŠ:
    Slovesné třídy a vzory. Pitva slova. Druhy podmětu a přísudku. Pitva věty. Druhy vedlejších vět. Souvětí souřadné a podřadné. Pitva souvětí. Vztahy mezi hlavními a vedlejšími větami.
    Pitva básně a jakákoli jiná pitva.

    Pravidlo je, že to, co je nejzbytečnější, taky žákům nejvíc nejde, a tudíž se s tím stráví nejvíc zmařeného času a všestranně nepříjemné práce. Nic z toho, co jsem zařadil pod bod 3), jsem za celý život nevyužil ani jednou, a kdykoli to jdu učit (sedmáky aj. nebožáky), musím se to pokaždé znovu naučit.
    Kdyby každý dospělý Čech měl perfektně zvládnuté učivo ČJ prvního stupně, prožije plnohodnotný život, aniž by svým jazykovým projevem zanechával podezření z intelektuální nedostačivosti. Dokonalé zvládnutí současného učiva druhého stupně znamená, že je z občana expert a k jeho filologickým dovednostem už není mnoho co přidat. Takových absolventů ZŠ je samozřejmě minimum, zato všichni mají vzpomínky, jak je čeština štvala – namísto proživatelů mateřštiny z nich nadělala jazykové patology, kteří v mrtvole věty nebo textu hledají nicneříkající součástky, jako třeba aposiopesi nebo příslovečné určení zřetele (vždycky když učím PU, nechávám děti vymýšlet si vlastní, a mají dobré nápady, třeba PUZÁ je prý příslovečné určení závěti: “Zdědil jsem cirkulárku PO DĚDEČKOVI”).

    A proč že je výuka češtiny tak přecpaná ptákovinami?
    Protože před sto lety byla naše školská věda ve vleku německé. Protože bylo potřeba naučit školáky jazykovědnou analýzu potřebnou pro pozdější výuku latiny a řečtiny. Protože tehdá ještě frčelo archaizující řečňování a jiný hovadismus (termín V+W). Protože nezpochybňovaný vědecký pohled na svět velel rozebrat tělo a vytlouct z něj duši.
    A tak se dneska učí čeština podle osnov z první republiky, akorát učebnice jsou na to barevnější.
    Je to asi jako kdyby se v autoškole učila rozborka motoru a převodovky, druhy čalounění a dějiny asfaltu – pro vyšinutou menšinu by to byla prča, ostatní by nechápali, co jim tím kdo chce říct, normálně řídit by se naučili jinde a kurz odtrpěli jenom kvůli těm papírům.
    A nejhorší (nebo nejlepší?) je, že ten balast žádná vrchnost nevyžaduje – ani RVP, ani ministr osobně nikde neuvádí “žák rozebere souvětí a určí v něm přísudek jmenný se sponou”. Na vině jsou jen autoři učebnic, jejich poslušní uživatelé a zejména postrach jednotných přijímaček, k nimž se všichni ti ostatní odvolávají. Ergo státní přijímačky jeví se jako největší brzda radostného a smysluplného vyučování národnímu jazyku.
    Od září nám odchází češtinářka na mateřskou, takže je to zase na mně. Ať ale nikdo nečeká, že je budu celý druhý stupeň pérovat ve vedlejší větě doplňkové. Řeknu jim: koho to baví, naučte se to doma, případně přijďte o přestávce. Deváťákům jsem ochoten udělat rychlokurz kvůli přijímačkám, jinak ode mě tenhle jarmark marnosti nečekejte. Když někdo miluje jazyk(y) tak jako já, nesnese pomyšlení, že by je měl ostatním znechucovat.
    Aj, kantore český, postůj a zamysliž se, zdali většina tvého pachtění není venkoncem na hovno.

    1. Díky za sdílení, na fuckebook chodím nerad a jen v krajní nouzi… takž bych si to nepřečetl – a věru to za přečtení stálo. Měli jsme na tehdejší SVVŠ výbornou češtinářku, nepamatuji si, že by nás trápila nějakými nesmysly a tudíž nám češtinu neznechutila, ba naopak! Holt všechno záleží na lidech…

  22. APOSIOPESI bych nepoznala, ani kdybych o ni zakopla (co to je?). Ve větném rozboru těžce tápu, proto si myslím, že by ho měli zrušit, jako zrušili maturitu z matiky, ta mi taky nešla – a vůbec, najde se předmět, který by šel všem? Zrušme vzdělání, stačí mobil a strejda gůgl. Ignorant lives matters!

  23. Zdravím, tak jsem si tu dovolil několikrát adhocnouti k rozmanitým matters, ale nezobrazuji se.
    Takže nevím, jsem zabanován nebo se jen zbláznil strojek.
    Děkuji za odpověď.
    S pozdravem.., a přece se točím.
    wbgarden

  24. Tak už to vím, přestali jste mít rádi obrázky vážení demokrati.
    Protože jeden obrázek je asi víc než jedno slovo.
    Ale mohli jste to říct na plnou pusinku, ať to ví celý internet.
    Jinak, žárlivost není zrovínka ta nejkulantnější vlastnost.
    Líš pravda.

  25. Od posledního příspěvku bych se rád distancoval. Považuju se za demokrata a obrázky mám rád, hlavně ty, které si sám vybírám, leč nechápu, jak já můžu za skutečnost, že internet obrázky nepřenáší. A ta žárlivost se mi zdá zcela mimo mísu.

    1. Internet obrázky nepřenáší …
      Kromě úvodních pochopitelně.
      Jinak každý inteligentní čin / i s opačným znaménkem prosím / vyžaduje inteligentní záměr, a inteligentního záměru se může dopustit jenom inteligentní bytost.
      Takže samo nic.
      Samo byl ostatně prý jenom kupec.
      A internet ?
      Ústřední výbor, euuu, jááá ….
      Stačilo říct, drahouškové milí, od zítřka obrázky už nechci, a bylo by vymalováno, a moh semse též dyštancovat mimomísit.
      Ale tak ?
      Bylo tu fajň.
      Papalala.
      Nejsem vtěrka.

      1. Internetu jako takovému na obrázcích nefrčí. Ono ale záleží na obrázku a na daných stránkách – co někde projde, jinde nemusí… Někdy je komentář z nějakého důvodu pozastaven a admin ho musí pošťouchnout, někdy ale může příspěvek spadnout do spamu a pak má smůlu, spamů je tolik, že je není možno individuálně kontrolovat, takže se hromadně mažou… Jinak ale, pokud si dobře pamatuji, wbgardenovy komentáře i s obrázky internet většinou přenášel…

  26. No tak, WBG, nenechte hněv cloumati vaším majestátem, MNĚ se vaše obrázky líbí, přímo s nimi souzním. Tak buďte zase kamarád. Pa.

  27. Teď jsme s vnukem řešili, jak technicky funguje pofoukání bebíčka. A vynořila se vzpomínka na vláček z Tábora do Suchdola. Pan průvodčí tam komusi vykládal: „Ale mě je úplně jedno, jakej máte llístek. Mě to nezajímá, já to mám za pár, já mám tři roky do důchodu. Voni mě potřebujou, ne já je. Ředitel drah mi může akorát tak foukat růžovým brčkem práškovej cukr do sedacího nervu.“

  28. Nerad bych působil, jako že mám zastoupení Gabriela pro celou Evropu, ale na začátek bych doporučil MNĚ. Stran sedacího nervu – ten je uložen dost hluboko, tak by to brčkem, byť růžovým, dost bolelo. Kdyby pan průvodčí řekl do prdele, tak by se to dalo brát jako forma práškového klystýru.

    1. Ne každý lidový filosof vládne hlubšími znalostmi anatomie a ne každý vnukem vyčerpaný důchodce si dává bacha na ortografii. Za sebe se omlouvám, u pana průvodčího jsem i po letech nadšen jeho sürrealistikou hravostí.

  29. Důchodce, který vystřelí jen tak od boku slovo ortografie, není vyčerpaný, leč zvídavým vnukem nadopovaný k vyšším metám. Mimochodem, jak technicky funguje pofoukání bebíčka?

  30. Uloveno na FB:
    Jiří Plocek
    5 hod · Sdíleno s: Veřejný

    Ve snu se mi pořád v nějakých souvislostech – už nevím přesně, v jakých – vtíral obrat “pracovat za úvar” a zůstal mi v paměti, na rozdíl od zbytku snu. Ráno jsem nějak dovodil, že to bylo ve významu “praocvat za stravu”. Prosím vás, existuje něco takového nebo je to jen můj snový bizarní novotvar?

    1. Stran minulého příspěvku: Fakt jste to vydržel poslouchat celý? Já dobrovolně přiznávám, že asi po 10 minutách jsem toho měl dost. Možná jsem se tak o něco ochudil, leč když jsem bez detailního rozboru citoslovcí vydržel čtyřiašedesát roků, hodlám tak i dožít. No a práce za úvar – to je evidentní překlep – měl být psáno práce za ovar, to platí pro pomocníky při zabíjačce, jak říkáme u nás v Sudetech švajnfestu.

  31. Vloudila se chybička, která mi zničila (určitě vtipnou) odpověď a na několik dní zmrazila Slovo Dne… Naštěstí ji náš hlavní admin už opravil, takže zbývající vytrvalci mohou i nadále přispívat… A třebas, jako už několikrát, sem zabloudí i nějaký náhodný komentátor a Slovo Dne tak oživí…

  32. Tak sláva hlavnímu adminovi. Já každý den klikal, zda už je to opraveno a z uvedeného odkatu na přeladění jsem nic nevyčtl.

  33. Dík! Dík!! DíK!!! Už jsem si začínala myslet, že je konec, protože když se mi něco na počitači ztratí, najít to je pro mě čím dál složitější (až nemožné), a už jsem si zvykla na to, že mi přátelé ubývají přirozenou cestou a nic s tím nenadělám. Tak tedy HURÁ a plnou parou zpět. Už se WBG odurazil? Je nás nějak čím dál míň a čarověníky mi chybí. Tak nedělejte fóry a vraťte se, je s Vámi sranda a té je čím dál míň.

  34. Jan Burian kdysi zpíval …tak svedeme to na podzim, že vzdalujem se sobě… Nevím, zda to mám svádět na léto, že všichni mlčí jsouce zničeni tropickými dny, byť jen ojedinělými. Pan Pavelka navíc vyhání kočku z ložnice a jestli si ta mrcha zalezla někam za skříň, tak to dá pěknou fušku. A k tomu ty roušky a vzdálenosti a všechno. Prostě způsob tohoto léta zdá se mi býti pumprdentlich.

  35. Jen pro pořádek: Cassandra Wilson si umí otevřít šoupací dveře od skříně. Dle mého dosavadního zkoumání tam spokoneně spinká na svetrech. Manželka ovšem tvrdí, že kromě zanechaných chlupů jí tam drápe a děraví šaty. Já soudím, že to má z toho, jak se s venčeným psem prodírá trním a hložím a že zcela nutně potřebuje koupit nové …

  36. Náš Neroušek se dokázal vloudit do peřiňáku. Dodnes nevím, jak ho dokázal za sebou zavřít, když u ledničky se o to ani nepokusil. Nero byl kocourek a byl poměrně nevrlý.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *